ENTISEN ADVENTISTIN KOTISIVUT

   
    "Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, ...
sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua."
2Tess.2:11,10 VKR
 
             

Aiheisiin 

               
 

Saatua sähköpostia, todistuksia ym.

Saatu sähköposti ja todistukset julkaistaan vain lähettäjän luvalla ja harkintani mukaan.
Sähköpostiosoitteeni on kyosti.keltanen@mbnet.fi  ja puhelinnumeroni
0408447846.
Tällä sivulla on seuraavanlaisia kirjoituksia, joihin pääset suoraan, napsauttamalla 
valitsemaasi otsikkoa:

Saatua sähköpostia.

Todistus. 
Aatteisiin ja uskontoon liittyvät suggestiot.

 


20.12.04 Martti Lappalainen Lieksasta lähetti minulle seuraavanlaista sähköpostia:

Hei Kyösti, ja rauhaa sinulle.

"autuaita olette kun he erottavat teidät synagookasta".
 
Lueskelin eilen ja tänään kotisivujasi, ja adventtiseurakunnan oppeja. Tosin olen tutustunut  adv. seurakuntaan jo
yli 30.v. ajan. Ja yhdyn seurakunnan opetuksissa ainoastaan sapatin kohdalla. Sillä' eihän Jumala ole koskaan
eikä milloinkaan perunut tai muuttanut säätämäänsä lepopäiväkäskyä.
 
Mutta kyllä minä tulen aina vaivautuneeksi kun alkavat puhua ´tutkivasta tuomiosta, ja ´pyhäkön puhdistamisesta.
Muutamia kertoja ovat kysyneet että minkä takia en liity seurakuntaan. No ajattelen asian näin, kun kuitenkin olen
melko paljon perillä opeista, jotka eivät käy yksiin sanan kanssa. Niin jos liittyisin, niin menisi sanan vapaus.
 
Kun minä ´kuuluin´ Hell. seurakuntaan noin 25. v. ja aloin oikoa muutamia opin kappaleita. Ja tein myös itse
sanan mukaan, niin minut pantiin ulos siitä liikkeestä. Valheellisten rolliakkain rollaamisten takia. Ja vaikka olen
kirjoittanut selonteon asioista jo kolme kertaa, miten asiat olivat, niin eivät ole tunnustaneet syntiänsä, että
tekivät Jeesuksen sanaa vastaan, kun eivät käyneet minua jututtamassa ennen erottamista.
 
Minun pitäisi heidän mielestään käydä ´alttarilla´ tunnustamassa harhaoppini. Mutta en vain käsitä mikä tässä on
harhaoppia, kun apostolit opettivat että "kääntykää, ja ottakoon  kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
niin saatte pyhän hengen lahjan".  Mikähän tässä on harhaoppia, kun Sana sanoo että seurakunta on perustettu
"apostolien ja  profeettain perustalle".?  Nyt en siis ´kuulu´ mihinkään poppooseen. Ja tämä nyt askarruttaa että
kun kuitenkin raamatun opetus on, että on oltava pyhien yhteys. Mutta kun tämä ei minun kohdalla nyt johdu minusta.
vaan heistä jotka ovat erottaneet minut.
 
Tunnetko muuten sattumalta Jouko Heikuran, ja Reino Oksasen?. He vierailevat usein Lieksassa. Nyt tosin Reino
jää kuulema eläkkeelle.
Tässä näitä mietteitä luetun ja tutkimisen perusteelta. Martti. Rauha sinulle.   
 
 Martti Lappalainen, kotisivu:
http://personal..inet.fi/koti/martti.lappalainen/

 

Martti Lappalainen kirjoittaa kotisivullaan  http://personal.inet.fi/koti/martti.lappalainen/  kohdassa; 'Omat kirjoitukset',
'Väitteitä ja vastaväitteitä' mm.
seuraavaa: "Hän (veljeni) on paljon lukenut ja tutkinut sanaa, ja käynyt pappiskouluja,
ja seminaareja , mm Adventti pastorin
3 v koulun, ja 2-3 v, vapaakirkon kouluja, ja ollut uskon tiellä niin kuin sanotaan, jo 40v."

Kun edellisen johdosta kirjoitin Martti Lappalaiselle:
"En kyllä ole kuullut kenestäkään adventistipastori Lappalaisesta, vaikka olin adventtikirkon jäsen 1969 - 2003.
Vai eikö hän saanut vakanssia adventtikirkosta?", niin Martti Lappalainen vastasi:

"Tässä vastaus. Jumala antoi siitä veljelle runon. Ja veli oli näyttänyt runon myös eräälle ´adventtipastorille´.
Joka oli ollut hänen kouluttajansa."

Erkki veljen pappis-ura.

Tässä tulee mieleeni ajatusta monta,
Oli yhdeksän veljestä, niin onnetonta.

He vain kiersivät kotimökki tölliä,
Toiset töiksensä paiskivat pölliä.

Ei ollut siellä muuta lohdutuksen maljaa,
Veljet maisteli vuoroin viinaa, tai kaljaa.

Mutta Erkki huolinut ei alkoholia,
Hän esitteli raittiimman roolia.

Erkki joskus myöhään rukoili ja valvoi
Kun kirous toisten sydämiä kalvoi,

Herrakin Erkin sielua tuki,
Kun hän Jumalan sanaa tutki ja luki.

Lopulta hän elämänsä Herralle antoi,
huolta myös veljien sieluista kantoi.

Muistan kun joskus syksytalvella,
hän alkoi Herraansa paastoten palvella.

Nälkä Erkillä kurni jo suolissaan,
Oli isäkin jo pojastansa huolissaan.

Kun toiset veljet pöydässä ruokaili,
isä pappa hartaasti huokaili.

“Kyllä Erkiltä jiäpi nyt tekemätä työt,
Kun valavoo ja lukoo päevät ja yöt,

Ihan minun siäliksi käöpi tuo mies,
Mikä hällä lie kun ei syökkää ies”.

Erkki ajatteli kuinka hän sieluja voittais,
´jospa Helluntaipappina ensin koittais.´

Mielessä välkkyi jo saarnaajan kassi,
mutta jarruja polkaisi Parkkisen Lassi,

“Ei sitä niin vain papiksi tulla,
eihän ole kokemusta veljeni sulla“.

Avasi ovensa Erkille adventtilahko,
mutta ylen hitaasti pyöri sielläkin tahko.

Monenlaiset opit läksyt ja lait,
vain kieltoja käskyjä kuulla sait.

“Älä siihen tartu, älä tuota nauti,
siitä voi tulla vaikka Egyptin tauti”.

Kaikesta huolimatta Erkki rukka,
koulua kävi vaikka harveni tukka.

Upposi päähän siellä toinenkin rivi,
raskas oli Simsonin myllyn kivi.

Jäi Erkiltä taakse monikin joulu,
kunnes päättyi adventti pastorin koulu,

Toivorikkain mielin hän työhön haki,
mutta oli vastassa jälleen Mooseksen laki.

Liekkö Erkiltä yhtään kiehunut sappi,
kun kylmästi totesi adventti pappi.

“Koska et ole veljeni puhdasta sukua,
ei sovi sinun kantaa pappispukua”.

Niin, ei saanut veljeni pappispukua,
kun sattui olemaan väärää sukua.

Mutta hyvähän se aina on oppia saada,
eipähän se oppi ojaan kaada,

On Erkin elämässä toinenkin puoli,
vaikka tyhjänä vielä on pastorin tuoli.

On hän elämässä saanut tämänkin kokea,
ettei kuulijoille kannata tyhjää hokea.

Erkki kuullut on monen ystävän soiman,
vielä nähneekö maailma Jumalan voiman?

Tähänpä taidankin muistelon lopettaa,
enhän voi koulun käynyttä opettaa.

Ehkäpä saat vielä satoakin niittää,
Kyllä Herralla kaikille työtä riittää..
 



"... Jotkut seitsemännen päivän adventistit, jotka kirjoittavat minulle, pitävät vaikeana uskoa, että henkilö voi erota adventtikirkosta oppikysymysten takia. He selittävät jatkuvasti, että kun joku eroaa niin sen täytyy johtua "loukatuista tunteista", jotka joku kirkossa olija on aiheuttanut. Toisin sanoen he antavat ymmärtää, että heidän oppijärjestelmänsä on erehtymätön ja yläpuolella minkä tahansa heitä kritisoivan raamatullisen tutkimuksen, joka todistaisi toisin. He luulevat, että heidän oppinsa on vahvistettu Ellen Whiten ja Jumalan avulla. Ellen G. Whiten oppi Pyhäkkö/Tutkivasta tuomiosta on oppi, jota monet adventistit eivät ymmärrä eivätkä kykene raamatullisesti selittämään. He tietävät kuitenkin, että se on heidän kirkkonsa tukipylväs, koska heidän profeettansa Ellen White käski heidän pitää se kirkon peruspylväänä. Mutta surullinen totuus on, että he eivät ole tietoisia siitä, että se ei ole raamatullinen, ja vieläkin pahemmin, monet pelkäävät, että kun heidän nimensä otetaan esiin Tutkivalla tuomiolla niin he eivät tule selviämään tarkastuksesta. "  


Seuraava Leo Salmelan kirjoitus valottaa ja varoittaa eksytyksestä, joka on pesiytynyt kirkkoihin ja herätysliikkeisiin.
Leo Salmela on uskoon tullut suggestion ja hypnoosin asiantuntija.

Painottaminen "lihavoimalla" ja ruskealla värillä on Kalervon tekemää.


AATTEISIIN JA USKONTOON LIITTYVÄT SUGGESTIOT


Edellä olevissa esimerkkitapauksissa olemme tarkastelleet tahattomasti muodostuneita tai tarkoituksellisesti aikaansaatuja suggestioita ja niiden symboleja, jotka ovat ylläpitäneet ja vahvistaneet näitä suggestioita. Näissä esimerkkitapauksissa nämä symbolit ovat olleet tiettyjä, nähtävissä olevia. symboleja. Ruusut, vino koivu, seitapatsas ja ristin merkki. Näiden, näkyvien symbolien lisäksi löytyy koko joukko käsitteellisiä ja tiedostamattomia symboleja, jotka synnyttävät yhtä voimakkaita yksilöihmisen käyttäytymistä ja ajatustottumuksia hallitsevia suggestioita kuin nämä näkyvätkin symbolit.

Näistä käsitteellisistä suggestiovoimista ehkä eniten yksilön käyttäytymistä ja ajatustottumuksia ja niiden mukaan puhumisia hallitseva on JOUKON PSYKOLOGINEN AUKTORITEETTI. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että yksilö muokkaa käyttäytymisensä ja ajatuksensa aina sen joukon, mukaan, johon hän kuuluu. (Aatteelliset ja uskonnolliset yhteisöt, kyläyhteisöt, yleinen mielipide jne.) Tämä joukon psykologinen auktoriteetti perustuu siihen, että yksilö on tästä joukosta tavalla toisella riippuvainen. Esim. joukon mukaan ajattelemisella ja toimimisella yksilö tieten tai tietämättään "ostaa" joukon hyväksymisen. Yleisen mielipiteen mukaan on turvallista ajatella jne. Nämä tekijät johtavat yleensä siihen, että joukon jäsenyys on yksilölle tärkeämpi kuin oma identiteetti tai "omilla aivoilla ajatteleminen". (Vapaa-ajattelija, joka kuuluu Vapaa-ajattelijoihin, ei ole enää mikään vapaa ajattelija).


Toisena yksilön käyttäytymistä ja toimintaa joukon yhteyden hankkimisessa leimaa se, että yksilö pyrkii tarkkaan kartoittamaan joukon toimintaperiaatteet ja tavoitteet, joiden mahdollisimman tehokkaalla omakohtaisella toteuttamisella yksilö pyrkii osoittamaan omaa pätevyyttään joukon jäsenenä. Aatteellisilla ja uskonnollisilla yhteisöillä tämä "pisteiden" hankkiminen on yleensä uusien jäsenien saaminen joukkoon. (Uskonnollisissa yhteisöissä tämä johtaa yleensä siihen kieroutuneeseen toimintaan, jossa lähimmäisen arvona on omaan joukkoon "kalastamisen" arvo. Sairaat, vammautuneet ja muut hädänalaiset ihmiset ovat yleensä vain "helppoja saaliita", jossa toisen hädänalaista tilannetta yritetään käyttää hyväksi käännytyksessä).


Kolmantena, joukon yksilöä hallitsevana tekijänä voidaan mainita voimakas "ME-henki" ja omien tavoitteiden oikeudellisuus. "Aatteen puolesta". "Ainoan oikean uskon puolesta". "Kirkon puolesta" jne. Näitä yksilön toimintaa voimakkaasti hallitsevia tekijöitä löytyy niin aatteelliselta kuin uskonnolliselta puolelta. Tämä "ME-henki",, "ainoa oikea usko" jne. sokaisee hyvin lyhyessä ajassa yksilön kriittisen näkökyvyn. Muodostuvat ns. "aatteellisten tai uskonnollisten suggestioiden polarisoimat linssit" silmille, joiden läpi yksilö näkee ympäröivän maailman hyvin vääristyneenä. Hän itse tai hänen aatteensa tai uskontonsa on ainoa oikea ja kaikessa oikeassa. Tässä sokeudessa yksilö näkee vain omat hyvät puolensa, mutta ei näe, vastakkaisten yhteisöjen hyviä puolia. Sen sijaan yksilö näkee kaikki vastakkaisten yhteisöjen huonot puolet, mutta hänessä tai heissä itsessään ei ole mitään vikaa.


Ehkä kuitenkin ihmisen iankaikkisuuden kannalta vaarallisin suggestiotekijä on ns. "antikristuksen henki". Jeesus sanoo: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra!, pääse taivasten valtakuntaani vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isän tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi, kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa? Ja silloin minä lausun heille julki: MINÄ EN OLE KOSKAAN TEITÄ TUNTENUT; MENKÄÄ POIS MINUN TYKÖÄNI TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT"

Käytännössä tämä "antikristuksen henki" merkitsee sitä, että toimitaan näennäisesti Jeesuksen nimessä ja Raamatun mallin mukaan, mutta tässä vaikuttava henki ei ole Pyhä Henki, vaan jokin suggestiivisten symbolien aikaansaama syvähenkinen ja voimakas tunnekokemus. Eli lähinnä samaa kuin lappalaisten seitapalvonta tai muiden luonnon kansojen keskuudessa esiintyvä henkien palvonta. "Voi profeettahoukkia, jotka seuraavat omaa henkeänsä" sanotaan Hesekielin kirjan 13 luvussa. Tässä "antikristuksen hengessä" suggestiivisena symbolina - epäjumalana - voi olla uskonsuunnan tai herätysliikkeen nimi, oman joukon muodostama "ME-henki - meikäläisyys. Voi olla tietty henkilö, jonka ympärillä kaikki pyörivät ja perässä juoksevat. Voi olla tietty kokoontumispaikka, josta on muodostunut monien tunnekokemusten kautta voimakas suggestiivinen symboli jne. Tämän lisäksi näitä harhauttavia tunne-elämyksiä voi synnyttää tietty paatoksellinen ja voimakkaasti tunnevoittoinen puhe, joka synnyttää kuulijoissa voimakkaita tunnekokemuksia. Esim. "nuotilla puhuminen". Totuuden nimessä on sanottava, että nämä syvähenkiset totuudet ovat vain harvoille kirkastuneet ja näiden "näkemiseen" tarvittava henkien erottamisen lahja vain harvoille uskottu. Tämän vuoksi aikamme lahkoutuneessa kristillisyydessä näitä epäraittiita hengen ilmiöitä esiintyy yllättävän paljon.

Jo Martti Luther joutui omana aikanaan taistelemaan voimakkaasti hurmahenkiä vastaan. Nämä hurmahenget olivat muodostaneet näistä hurmiokokemuksista oman uskonsa ja autuutensa perustan. Tämän lisäksi Luther selittää Jeesuksen mainitseman "hävityksen kauhistuksen pyhässä paikassa" siten, että tämä oli jalo ulkonaisen pyhyyden kauneus ja muoto ihmisten edessä, mutta joka kuitenkin on kauhistus Jumalan edessä. (Hävityksen kauhistus - bdelykma, tulee sahasta bdelys somai = tuntea pahoinvointia).


Tätä samaa henkien erottamisen lahjaa me tarvitaan myös aikanamme. Kuinka paljon meidän päivinämme vilpittömätkin totuuden etsijät eksyvät ja eksytetään sen vuoksi, ettei näitä alueita täysin tunneta, ja sen vuoksi tietämättä joudutaan harhaan. Kuinka moni, vilpittömälläkin mielellä liikkeelle lähtenyt uskovainen tietämättään kiikuttaa "antikristuksen kuvaa" jopa pyöränsä tarakalla sen vuoksi, koska hän luulee tekevänsä palvelusta Jumalalle. Kuinka moni ihminen on Jumalaa etsiessään joutunut "hurmahenkien" paulaan sen vuoksi, ettei nämä "hurmahenget" itsekään ole tienneet minkä hengen kuljettamina he vaeltavat. On Raamattu ja Jeesuksesta puhutaan, mutta siinä ei ole pihaustakaan Pyhästä Hengestä, joka johdattaisi todelliseen parannukseen ja uuteen elämään ja tässä uudessa elämässä kaikkeen totuuteen ja todelliseen pyyteettömään Jumalan palveluksen työhön.

Edellä oleva lyhennelmä on Leo Salmelan kotisivulta:  http://www.aretalogia.com/profeettakoulu/profet_8.html


Omakohtaiset havaintoni ja kokemukseni liittyen yllä olevaan kirjoitukseen.

Nuorena miehenä, ennen uskoontuloani, kävin katsomassa Olliver Hawkin hypnoosinäytöstä
Vuoksenniskan työväentalolla.
Nyt olen nähnyt saarnaajia, jotka kirkoissa manipuloivat "Pyhän Hengen kasteen",
"kielillä puhumisen armolahjan", "parantavat" ja "kaatavat" ihmisiä
suggestion ja hypnoosin voimalla.
Viimeksi täällä Imatralla vieraili eräässä kirkossa 16.10.2004. eräs pastori, jonka näytöstä kävin katsomassa.

Vaikka adventtikirkon "profeetta" Ellen White kirjassaan 'Hengellisiä kokemuksia'
sivulla 50 tuomitsee suggestion ja hypnoosin käytön jäsenmäärän lisäämiseksi kirkkoon,
niin voisin vieläkin nimetä adventtikirkon kaksi pastoria jotka, havaintojeni mukaan,
kirkon jäsenenä ollessani, käyttivät suggestiota saarnatessaan.

Näyttää siltä, että apostoli Paavali oli hänen aikanaan hienotunteisen salliva tällaisillekin
tavoille julistaa Kristusta pakanoille, 1.Kor.9:19-22, 1.Kor.14. 
Elämänsä lopulla, vankilassa ollessaan, Paavali kuitenkin näyttää tietävän sen vaaran
mikä sisältyy ihmisen piilotajunnan väärinkäyttöön, mutta pakanain lähetyssaarnaajana
hän yrittää löytää tästäkin asiasta hyviä puolia, kun hän sanoo:
"Nuo toiset taas julistavat Kristusta juonittelunhalusta, epäpuhtain mielin,
ja uskovat näin tuottavansa minulle murhetta täällä vankeudessani.
Mutta ei sillä väliä! Minä iloitsen siitäkin, kunhan Kristusta vain kaikin tavoin julistetaan,
oli tarkoitus vilpitön tai ei."  Fil.1:17,18.

Tiesiköhän Paavali millaisiin eksytyksiin kristityt joutuisivat tällä alueella n. 1800 vuotta hänen kuolemansa jälkeen? 

"Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan,
jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan (Hes.13:17,VKR)

Katso selostusta huijariparantajan kokouksesta osoitteessa: http://koti.mbnet.fi/hulk/cn.html  

Kalervo.


Aiheisiin